Training IRAD pentru educatie civica in scoli

Mai tineti minte cand v-am spus despre proiectul Implica-te responsabil, actioneaza si decide? Ei bine, am fost in weekend la un training IRAD pe teme de participare civica.

Proiectul IRAD, “Implica-te responsabil, actioneaza si decide!”, este un proiect derulat de Asociatia Active Yourope in parteneriat cu Icelandic Human Rights Centre, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund Romania, program finantat de Islanda, Liechtenstein si Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este cresterea gradului de implicare civica si participare la vot in randul tinerilor, prin oferirea accesului la informatii corecte si adevarate in mediul online si prin simularea si implementarea de activitati civice, pentru dezvoltarea comunitatii locale.

Training IRAD pentru pentru participare civica

Abilitatile civice trebuie deprinse inca din timpul scolii, astfel incat proiectul se adreseaza liceenilor. Acest training IRAD a avut 3 obiective principale:

  • metode de evaluare a competentelor civice in randul elevilor,
  • argumentarea necesitatii si importantei competentelor civice
  • activitati non-formale pentru elevi, cu scopul de a intelege educatia civica prin intermediul unor jocuri.

La curs au participat profesori din localitatile doljene Segarcea si Bailesti. Traineri au fost Nicolae Cuta si Iris Osk Ingadottir.

Nicu Cuta la training IRAD

Nicolae Cuta a punctat elemente importante precum:

  • principiile statului de drept,
  • democratia participativa,
  • participarea publica si transparenta decizionala,
  • cetatenia activa,
  • leadership si dezvoltare comunitara,
  • tipuri de leadership comunitar,
  • scara participarii,
  • implicare civica a tinerilor.

Toate aceste elemente au fost ilustrate cu exemple practice si experiente din alte proiecte.

Iris Osk Ingadottir a venit apoi cu exemple de cetatenie activa in Islanda.

Trainig IRAD cu Iris

Educatia non-formala si experiente din Islanda

Iris ne-a demonstrat cum educatia non-formala si jocurile pot aduce competentele civice in atentia elevilor.

Tinerii sunt mai nerabdatori si vor sa vada rezultate rapide. Iar educatia non-formala si jocurile sunt sugestive si au concluzii usor de inteles.

Lucrul in echipa si puterea comunitatii a fost pus in evidenta prin mai multe jocuri-test.

Mai intai echipe de 5 persoane care doar cu ajutorul a 2 degete fiecare tin in echilibru coada unei maturi. Asta a fost partea usoara, mai greu a fost sa puna betele (coada de matura) pe podea, fara sa le dezechilibreze sau sa ia degetele de pe ele.

Daca vi se pare usor, puteti sa incercati, 3 intr-o parte a batului si 2 in cealalta parte. Dupa prima incercare, urmatoarele au fost mult mai usoare.

La fel este si cu competentele civice dupa ce intelegi puterea echipei si mai tarziu a comunitatii.

Apoi tot grupul a jucat rolul pasagerilor unui avion care a aterizat de urgenta. Pasagerii trebuie sa se salveze folosind resursele avute la indemana.

Daca prima data este usor, pe urma resursele se injumatatesc si trebuie sa creasca colaborarea in cadrul grupului. O conluzie usor de tras dupa ce participi si ai din ce in ce mai putine resurse.

Training IRAD si educatie non-formala prin jocuri

Un alt fel de teste-jocuri au avut in vedere intarirea coeziunii in cadrul echipelor.

Cele 2 echipe s-au ordonat crescator dupa mai multe criterii:

  • prenumele in ordine alfabetica,
  • varsta,
  • marimea de la pantof.

educatie non-formala la training IRAD

Apoi „echipele” s-au facut in functie de preferinte si de acordul sau dezacordul asupra unor afirmatii.

In fine, de la echipe s-a trecut la „partide” pe baza culorilor preferate.

Cele 3 partide si-au ales apoi presedintele si secretarul.

A venit si partea partea grea, adica rolul parlamentului. Fiecare echipa a trebuit sa faca un meniu, pe baza unor ingrediente stabilite. Doar ca nu erau portii pentru toti membrii, asa ca „bugetul” de mancare a trebuit sa fie negociat in 3.

S-a supus la vot, s-au facut aliante si pana la urma am vazut cum tinerii pot sa inteleaga rolul insitutiilor democratice.

Alt test a fost ca 3 „triburi” alese pe baza de inaltime sa-si insuseasca caracteristicile de pe o foaie. Apoi toate cele 3 triburi sa conlucreze pentru a construi un adapost, pastrandu-si valorile fiecarui trib. Un observator al fiecarui trib se asicgura ca fiecare grup isi respecta caracteristicile din „fisa postului”.

colaborare intre triburi

Poate cele mai sugestive au fost scenele de teatru forum, care sa puna in evidenta agresorii si persoanele agresate. Insa publicul poate sa propuna solutii astfel incat sa se vada ca daca intervine comunitatea, se pot aplana conflictele.

scena de teatru forum la training IRAD

Am strans mai multe imagini de la cursuri, unde sunt vizibile toate jocurile si aplicatiile non-formale.

Despre Islanda

Am fost curiosi sa aflam cat mai multe informatii despre Islanda, intr-un cadru non-formal, la finalul zilei de Sambata.

Toate intrebarile despre Islanda au fost stranse intr-un document, iar Iris a raspuns tuturor curiozitatilor.

despre Islanda la training IRAD

Ca sa fie cu adevarat o atmosfera non-formala, in pahare erau vinuri romanesti sau din Republica Moldova, dupa preferinta fiecaruia. Iris nu bea alcool, dar a primit o sticla de vin de la Segarcea, pentru sotul ei winelover.

Pe langa raspunsurile la intrebari, noi am primit lichior islandez de afine.

Icelandic Blueberry la Sinaia

Nu intelegeti foarte bine aluziile de pe contraeticheta?

Icelandic ingredients

Atunci va invit sa urmariti melodia de mai jos si sa va bagati la karaoke 🙂

Au fost si cateva dulciuri. Chiar daca nu sunt mare fan, am apreciat aromele fine si interesante din aceste batoane de ciocolata.

dulciuri din Islanda

La Sinaia, la „Marea Neagra” si prin imprejurimi

Am fost cazati la hotelul Marea Neagra. La hotel am avut conditii excelente pentru curs, cazare si mancare. Multumim frumos!

Insa desi am stat la Marea Neagra, n-am uitat ca suntem la munte. Nu ne-au lasat „alarmele de urs” primite in numar de 5 pe RO-Alert.

cursanti training IRAD la Sinaia

Dar asta nu ne-a descurajat ca dupa cursuri sa mergem la plimbare prin Sinaia.

Am fost la Castelul Peles, pe care nu-l mai vizitasem din 2011, cand am savurat un concert la castel.

Insa de data asta am vizitat si Pelisorul. Sambata am ajuns dupa ce se terminase orarul de vizitare. Insa Duminica inainte de a pleca din Sinaia am ajuns si la Pelisor.

Spor!

 

 

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.