Copiii care citesc, adultii care gandesc!

Copiii care citesc, adultii care gandesc!
Am gasit mai demult pe Facebook o imagine cu urmatorul mesaj:

Copiii care citesc sunt viitorii adulti care gandesc!

Nu mai gasesc acum imaginea, dar am rezonat 100% cu ea. Si mi-a dat si o idee de campanie, pentru a raspunde provocarii lansate de Editura All.

Sunt eu blogger, dar mai sunt si tata. Deci stiu cat de greu pun mana pe o carte copiii din zilele noastre.

Lectura a trecut pe ultimele planuri, deoarece exista alte atractii, majoritatea online, care au inlocuit placerea cititului.
Eu tin minte ca, in vacante mai ales, citeam pana imi jucau literele in fata ochilor. Ma si jucam, ca orice copil, dar imi placea foarte mult sa citesc.

Imi amintesc si acum ca in vacanta de primavara ma duceam la umbra unui corcodus inflorit din gradina si ma bucuram de mirosul de primavara si de lectura.

Ei bine, copiii nostri n-ar mai iesi din casa, iar in casa stau departe de carti si cat mai aproape de tableta sau de calculator. Mai degraba se uita la un film sau converseaza pe Facebook cu prietenii, decat sa citeasca o carte.

Si ma gandesc ca tot prin metode online ar trebui sa-i atragem spre lectura.

Eu as imagina un joc online, gen „Vrei sa fii miliardar” in care intrebarile sa fie din cateva carti date ca bibliografie, iar raspunsurile sa fie contra-cronometru, ca sa nu existe timp de cautari Google 🙂

Inainte de a concepe jocul, as face un sondaj in care sa vad care sunt cele mai ravnite cadouri pentru copii si adolescenti.

Primul nivel ar putea fi cu intrebari dintr-o carte pentru copii, iar premiul ar fi unul mai mic.

Urmatorul nivel ar fi cu intrebari dintr-o carte de aventuri, iar premiul adecvat varstei.

Mai departe, pentru premii mai consistente, bibliografia ar fi din mai multe povesti, astfel incat cei care citesc cele mai multe carti sa aiba sansa sa castige cele mai valoroase premii.

As imagina un concurs flexibil, astfel incat un copil sa-si poata alege bibliografia dintr-o lista data, iar in functie de numarul de carti alese, sa creasca si valoarea premiilor.

Daca unui copil sau adolescent i-a placut Oksa Pollok, in bibliografia pentru concurs poate sa selecteze toate volumele sau, de exemplu, doar volumul Oksa Pollok, Inima celor doua lumi, pe care l-a apreciat in mod deosebit.

Ar fi o modalitate prin care premiile puse in joc i-ar atrage pe copii si adolescenti spre lectura. Iar daca nu castiga premiile, raman cel putin cu lectura.

Editura All ar putea apoi sa coreleze ofertele de carte cu bibliografiile selectate de copii pentru concursuri.

Nu cred insa ca ar trebui folosite exclusiv metodele online pentru a-i atrage pe copii si adolescenti spre lectura.

Exemplul personal este foarte puternic si daca un copil este invatat sa i se citeasca inca de mic, in fiecare seara, apoi buchiseste cu parintii si bunicii literele din cartile pentru copii, mai tarziu va fi obisnuit sa citeasca. Atentie, daca si parintii fac acelasi lucru.

Este greu pentru un copil sa se obisnuiasca sa citeasca zilnic, daca parintii nu citesc in acelasi ritm.
Dimpotriva, daca si mama si tata citesc in fiecare seara, unui copil ii va fi greu sa faca ceva diferit, cat timp parintii sunt la ora de lectura.

Va spun din experienta proprie 🙂 Si tot din experienta va spun ca in astfel de cazuri se reapuca de citit si bunica, astfel incat atunci cand nepoata este in vizita la bunici sa continue impreuna ora de lectura.

Poate ca aici ar putea veni in intampinare si editura, cu un „pachet educationall” pentru o seara de lectura in familie:
  • carte pentru tata,
  • carte pentru mama,
  • carte pentru copil,
  • carte pentru bunici (eventual cu fontul mai mare),
care cumparate impreuna sa fie mai ieftine decat suma cartilor cumparate separat.
Editura All
Particip cu acest articol la Spring SuperBlog 2014 si sper ca sugestiile mele sa fie pe inima celor doua lumi, online si offline, ale celor mai tineri cititori.

Spor cititor!

10 Comments

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.