Seminte de Chia si alte bunatati la Miercurea fara carne

Nu sunt chiar genul care mananca cereale cu lapte dimineata dar azi am incercat seminte de Chia la micul dejun.

Iar mai tarziu am plusat cu merisor confiat. Asta ca sa pun accentul doar pe cele 2 produse Sano Vita din centru 🙂

Sano Vita

Seminte de Chia cu lapte „pentru de dimineata”

Citisem despre beneficiile semintelor de Chia si am retinut ca pot inlocui icrele de peste sau ouale.

Cum eu dimineata mananc de multe ori oua sau icre, am zis sa fac o incercare. Cum nu stiam cum sa le prepar, mi-a zis Gina Bradea reteta: 100 ml lapte si 2 linguri rase cu seminte de Chia.

seminte de Chia cu lapte

Dar nu oricum. Am pus semintele de Chia in lapte de aseara iar azi de dimineata le-am mancat. Puteam sa le las si 30 de minute de dimineata dar n-am vrut nici lapte rece, nici incalzit. A fost ok la temperatura camerei, cu seminte inmuiate pe indelete.

Am si inteles de ce se zice ca se pot inlocui cu Chia icrele sau oul. Eu ma asteptam ca se vor umfla semintele foarte tare, de 2-3 ori cat forma initiala.

seminte de Chia

Dar n-a fost chiar asa. Insa consistenta si aparenta semintelor in lapte chiar seamana cu senzatia lasata de icre.

seminte de Chia in loc de icre si oua

In schimb gustul este destul de neutru, cam ca albusul de ou.

Sanatate in semintele de Chia

Am mai citit ca semintele de Chia au un procent ridicat de proteine de calitate. Au 14% proteine, adica mult pentru majoritatea plantelor (grâul are 14%, porumbul 14%, orezul 8,5%, ovazul 15,3% si orzul are 9,2%). Dar Chia nu contine gluten.

Poate si mai interesant, semintele de Chia beneficiaza de un raport echilibrat al aminoacizilor (si esentiali, si neesentiali).

Aminoacizii esentiali sunt nutrienti pe care organismul nostru nu-i poate sintetiza si ca atare trebuie luati din alimentatie. Cei 8 aminoacizii esentiali sunt: fenilalanina, izoleucina, leucina, lisina, metionina, treonina, triptofanul, valina. Iar semintele de Chia chiar ii contin pe toti 8. Iata proportiile pentru 100 de grame de seminte:

  • Fenilalanina 1028 mg,
  • Izoleucina 696 mg,
  • Leucina 1258 mg,
  • Lisina 917 mg,
  • Metionina 90.0 mg,
  • Treonina 665 mg,
  • Triptofan 721 mg,
  • Valina 1051 mg

Adica eu azi am beneficiat din alimentatie de toti cei 8 acizi esentiali. Plus Calciu, Fosfor, Potasiu, Sodium, Zinc, Cupru si Mangan.

Revenind la aminoacizi, cei neesentiali sunt: acidul aspartic, acidul glutamic, alanina, arginina, cisteina, cistina, glicina, glutamina, hidroxiprolina, histidina, ornitina, prolina, serina, tirozina. Chia contine 10 din cei 14 aminoacizi neesentiali, aceasta fiind distributia la 100 grame de seminte de Chia:

  • Acid Aspartic 1633 mg,
  • Acid Glutamic 2468 mg,
  • Alanina 927 mg,
  • Arginina 1983 mg,
  • Cistina 361 mg,
  • Glicina 907 mg,
  • Histidina 526 mg,
  • Prolina 897 mg,
  • Serina 1011 mg,
  • Tirozina 503 mg.

Teoria ca teoria dar eu fiind obisnuit sa mananc consistent de dimineata, pe langa lapte cu seminte am mai bagat inca ceva. Paine cu ceapa coapta in tigaia de clatite. Apoi peste painea calda am pus cascaval cu piper si sos de rodie.

paine cu ceapa si cascaval cu piper

Merisor confiat in intervalul dulce

V-am mai spus ca am invatat la cursul de nutritie ca dulciurile sunt cel mai bine asimilate in intervalul 09:00 – 11:00. Atunci are organismul cea mai mare nevoie de ele. Iar cand zic dulciuri ma refer mai ales la fructe si mai putin la prajituri 🙂

Ei bine, in intervalul dulce de azi am avut ceai de Aloe Vera pe care l-am desavarsit cu merisor confiat.

ceai de Aloe Vera si merisor

Ceaiul s-a indulcit singur cu zaharul de trestie din merisorul confiat. Iar gustul a devenit dulceag-acrisor. Si mai important decat gustul, fructul de merisor este bun pentru prevenirea infectiilor urinare.

N-am neglijat nici fructele si nici bucatica de ciocolata neagra, 85% cacao.

para si ciocolata neagra

Miercurea fara carne cu toate gusturile

La pranz am mancat soufle de cartofi cu branza, peste care am pus dulceata de ardei iute. Si masline de Thassos.

Soufle de cartofi cu branza sarata

Nu de alta, dar tot de la cursul de nutritie stiu ca e bine sa „bifam” toate gusturile. Asa ca la dulce si acrisor am adaugat iute si amar, ca sarata era deja branza 🙂

Seara am poftit la o tocanita de legume cu mamaliga.  Si cu cascaval presarat peste dar si cu varza murata.

tocanita de legume

Pofta buna fara carne!

Update:

Eu nu prea sunt cu dulciurile dar daca va pasioneaza, Raluca va invita la budinca din seminte de Chia. Iar la Brindusa gasiti humus din fasole alba si naut.

2 Comments

  1. Aluculesei Brindusa
    • Daniel Botea

Leave a Reply