Spuneam la sfarsitul articolului despre stagiunea 2022-2023 ca Teatrul National Marin Sorescu participa la rEUniunea Teatrelor Nationale Romanesti de la Chisinau.
Intre timp am aflat mai multe detalii despre turneul la Chisinau, dar si despre alte aparitii ale teatrului craiovean.
Teatrul National Marin Sorescu din Craiova on Tour la rEUniunea Teatrelor Nationale la Chisinau
Primul spectacol a fost oferit de Emil Boroghina, Societar de Onoare al Teatrului National Marin Sorescu.
Pe scena salii Studio Emil Boroghina le-a prezentat iubitorilor de teatru din Chisinau spectacolul-recital „Recitindu-l pe Shakespeare … Lumea-ntreaga e o scena si toti oamenii-s actori”. Este o constructie artistica pe texte de William Shakespeare, Mihai Eminescu si Geo Bogza.
Am vazut un astfel de spectacol de teatru poesis la Craiova si este impresionant. Emil Boroghina recita la peste 80 de ani, fara a avea versurile in fata, timp de aproape o ora.
Desi ramane tot timpul in picioare pe scena, se metamorfozeaza in personaje din epoci demult apuse.
Al doilea spectacol jucat de actorii craioveni in Sala Mare a Teatrului National din Chisinau este „caine cu om. caine fara om”, de Radu Afrim.
Am vazut acest mega-spectacol de aproape 4 ore in pandemie si m-a rascolit profund. Scena cu Ochiuc mi-a ramas la suflet, dar n-am fost singurul.
Tamara Popescu si Vlad Udrescu au fost nominalizati la Premiile pentru Cea mai buna actrita, respectiv Cel mai bun actor in rol secundar, pentru Premiile UNITER 2022.
Sper ca fratilor de peste Prut le-au placut cele 2 spectacole cel putin la fel de mult cat mi-au placut mie.
Teatrul National Marin Sorescu la FNT – Festivalul National de Teatru 2022
In 2021 am reusit sa vad 13 + 1 spectacole la FNT. Anul acesta ma bucur sa vad ca Teatrul National Marin Sorescu din Craiova va fi prezent la Festivalul National de Teatru cu 2 spectacole.
Primul spectacol este cel despre care spuneam deja ca s-a jucat si la Chisinau, „caine cu om. caine fara om”, de Radu Afrim.
Si al doilea spectacol este unul care m-a impresionat, Oedip Rege in regia lui Declan Donnellan.
Este un spectacol cu totul deosebit, care se joaca printre spectatori, scenele mutandu-se in mai multe sali si spatii de joc.
Sa nu uitati sa dati mana cu Oedip la inceput! Nu spun mai multe, spun doar ca merita cu prisosinta cele 80 de minute in picioare.
Ce ne asteapta la FNT 2022
Festivalul National de Teatru 2022 mi-a atras atentia la 3 categorii:
- Istorii fluide
- Micro-istorii. Familii scindate
- Macro-istorii. Societati fragmentate
- Granite fragile
- Teritorii hibride
- Spectacole invitate din strainatate
Iata care sunt spectacolele prezente in aceasta editie la Festivalul National de Teatru intre 5 si 13 Noiembrie.
I. Micro-istorii. Familii scindate
- 8 tati de Tina Müller, regia Irisz Kovacs, Teatrul de Stat Constanta,
- Antonin Artaud. Familia Cenci dupa Shelley si Stendhal, regia Silviu Purcarete, Teatrul National „Vasile Alecsandri” Iasi,
- Cancún de Jordi Galcerán, regia, light design si ilustratia muzicală Felix Alexa, Teatrul „Nottara” Bucuresti,
- Copiii noptii de Andrei Radu, regia Alexandru Weinberger-Bara, Teatrul National „Mihai Eminescu” din Timisoara,
- Mama de Marta Barceló, regia Mariana Camarasan, Teatrul National „Radu Stanca” Sibiu,
- Medeea: Furie, regia Radu Popescu, Teatrul Apropo Bucuresti,
- Oameni singuratici, dupa Gerhart Hauptmann, regia, scenografia, adaptarea textului, universul sonor Florin Caracala, co-productie Teatrul National „Vasile Alecsandri” Iasi, FaPt – Fabrica de Arta si Productie Teatrala si Centrul Cultural German Iasi / Deutsches Kulturzentrum Iasi,
- Parinti si copii de Brian Friel, regia Vlad Massaci, Teatrul National „I.L. Caragiale” din Bucuresti,
- Tatal de Florian Zeller, regia Cristi Juncu, Teatrul Bulandra Bucuresti,
- Tradare de Harold Pinter, traducerea si regia Bobi Pricop, Teatrul National Targu Mures – Compania „Liviu Rebreanu”,
- Trei surori de A.P. Cehov, regia Andrei si Andreea Grosu, Teatrul National „Radu Stanca” Sibiu,
- Vrabia, textul si regia Leta Popescu, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galati.
II. Macro-istorii. Societati fragmentate
- Cabaret, libretul Joe Masteroff, regia, coregrafia si costumele Razvan Mazilu, Teatrul Odeon Bucuresti,
- caine cu om, caine fara om, texte de Lia Bugnar, Dan Coman, Simona Goşu, Maria Manolescu, Oana Pellea, Radu Tudoran si Radu Afrim, regia, video si universul sonor Radu Afrim, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova,
- Hamlet de William Shakespeare, regia Gábor Tompa, Teatrul Maghiar de Stat Cluj,
- Intoarcerea acasa de Matei Visniec, spectacol de Botond Nagy, Teatrul Municipal „Matei Visniec” Suceava,
- Macbett de Eugène Ionesco, regia Silviu Purcărete, Teatrul Maghiar de Stat Cluj,
- Myth Show. O istorie a neîncrederii de Daniel Chirilă, regia David Schwartz, Teatrul Tineretului Piatra Neamt,
- Nu mai tine linia ocupata de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, Teatrul National „Lucian Blaga” Cluj-Napoca,
- Oameni. De vânzare, textul si regia Carmen Lidia Vidu, Teatrul German de Stat Timisoara,
- Oedip Rege de Sofocle, regia Declan Donnellan, Teatrul National „Marin Sorescu” Craiova,
- Vinegar Tom de Caryl Churchill, traducerea si regia artistică Dragos Alexandru Musoiu, Teatrul „Regina Maria” Oradea – Trupa „Iosif Vulcan”.
Granite fragile – I. Teritorii hibride
- (anti)aging, conceptul, coregrafia si interpretarea Madalina Dan si Mihaela Dancs. Centrul National al Dansului Bucuresti, E-motional Bodies & Cities / Gabriela Tudor Foundation,
- Are we human or are we dancers?, conceptul si coregrafia Ioana Marchidan, Studio M Sfântu-Gheorghe,
- Cartea cu poze a copiilor cuminti dupa The Tiger Lillies, de Phelim McDermott, Julian Crouch, regia Máté Hegymegi, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe,
- Dragoste si alte crime, dupa filmul lui Stefan Arsenijević, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe,
- Furtuna după William Shakespeare, regia, muzica si versurile Ada Milea, Teatrul Bulandra Bucuresti,
- (In)dependentii – homo sapiens non urinat in ventum, un eseu performativ de Catinca Drăgănescu, unteatru si Idea77,
- Lacrimile amare ale Petrei von Kant de Rainer Werner Fassbinder, regia Radu Nica, Teatrul „Andrei Muresanu” Sfântu Gheorghe,
- Munchausen de Alexa Bacanu, regia Ovidiu Caita, Teatrul Municipal „Matei Visniec” Suceava,
- Partea 1. Iubirea, pe texte ale întregii echipe, Petro Ionescu, Reactor de creatie si experiment Cluj.
- Pescarusul de A.P. Cehov, regia Eugen Jebeleanu, Teatrul National „I.L. Caragiale” din Bucuresti.
Spectacole invitate din strainatate
- Before The End …(Of The World)*, conceptul si realizarea Willy Prager, Iva Sveshtarova, Brain Store Project Production in parteneriat cu DNK –
Space For Contemporary Dance And Performance (Bulgaria), - Imperium Delenda Est!, poeme de Kateryna Kalytko, Halyna Kruk, Marjan Pyrozh, regia Dmytro Zakhozhenko, Lviv Academic Dramatic Theatre (Ucraina),
- Koulounisation, conceptul si interpretarea Salim Djaferi, Théâtre Royal de Charleroi (Belgia),
- Les Loges, o instalatie de Joris Mathieu si Nicolas Boudier împreună cu Haut et Court, Théâtre Nouvelle Génération (Franta),
- Millennial History, dramaturgia si regia Catinca Drăgănescu, Resonate Productions (Olanda),
- Pata oarba de Cosmin Stanila si Ionut Sociu, regia Andrei Măjeri, Teatrul National Sarb, Novi Sad (Serbia),
- Scaunele de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa, Théâtre National du Luxembourg (Luxemburg),
- Simfonia progresului, un spectacol de HAU Hebbel am Ufer, Berlin (Germania) si teatru-spălătorie, Chisinau (Republica Moldova),
- Waste! de Gianina Cărbunariu, regia Gianina Cărbunariu, Schauspiel Stuttgart (Germania),
- Zapada, după Orhan Pamuk, adaptarea și dramaturgia Mateusz Pakuła, regia Bartosz Szydłowski, Teatr Łaźnia Nowa & Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia (Polonia).
Spor incantator!
Blogoltean verde ca prazul si natural ca Aloe Vera.
Informatia utila impartasita este remediul natural contra ignorantei