Responsabilitate? … Sociala?

Responsabilitate? ... Sociala?
Fiind partener Umbrela Verde am fost invitat de Dragos Dehelean sa scriu pe blog un articol cu scopul de a stimula marile companii sa se implice mai mult in comunitate.

Nu stiu daca raspunsul meu este cel asteptat. 

M-as referi la responsabilitate sociala in primul rand vis a vis de produsele/serviciile pe care le ofera companiile. Si ma refer la toate domeniile: alimentatie, mass-media, telefonie mobila, produse de uz casnic, ingrijire personala, pharma etc.

Ar fi interesant de stiut raportul intre bugetul destinat CSR si bugetul de publicitate.
O companie care aloca doar cateva mii/zeci de mii de euro pentru campanii CSR mai mult sau mai putin reusite (dar mai mult mediatizate), iar pentru publicitate (in care exagereaza beneficiile produselor si inventeaza calitati) sute de mii si chiar milioane de euro mi se pare ca-si spala prea putine din pacatele savarsite prin „informarea” mincinoasa care-i aduce profit.

Mie unul mi s-a parut ca pe timp de criza calitatea produselor/serviciilor a scazut considerabil, iar informatiile importante scrise cu litere mici, la sfarsit, au crescut direct proportional cu promisiunile neonorate. Mai precis responsabilitate zero!

Am citit undeva ca in topul profiturilor si al sumelor cheltuite pe publicitate in mass-media sunt companiile farmaceutice. Culmea, intr-o lume din ce in ce mai bolnava.

Mi se pare un cerc vicios negativ, dar extrem de pozitiv pentru profiturile lor.
Se cheltuie tot mai multi bani pe medicamente, lumea e tot mai bolnava, vede la TV reclame care-ti iau durerea cu mana, repede si eficient, dau banii pe alte medicamente, primesc alte efecte secundare, descopera ca mai sufera de alte boli, apar noi reclame si tot asa. Incet-incet ne transformam in pacienti-consumabile 🙁
Este exemplul care mi se pare cel mai evident.

Tot in criza am descoperit super oferte gsm care de fapt sunt mai dezavantajoase decat fostele contracte, rosii uitate in frigider cateva saptamani care erau ca noi, alcool cu termen de garantie 6 luni, mezeluri care au procentul de carne din compozitie format doar dintr-o cifra si alte asemenea exemple „responsabile” pentru profiturile rapide ale unor companii pe seama imbolnavirii lente a consumatorilor.

Si atunci cum putem cuantifica responsabilitatea sociala a unor companii care in primul rand nu-si asuma responsabilitatea unei informari corecte despre propriile produse/servicii si se ascund in spatele unor reclame/etichete mincinoase?

Minciuna incepe de la TV, unde informatiile utile sunt neglijate in dauna bombelor de presa, scandalurilor si advertorialelor, scopul fiind o audienta mare care sa justifice costurile mari ale exagerarilor din reclame. Si stiti ce? Reclama o platim indiferent daca ne uitam sau nu la TV. Singura modalitate prin care nu platim reclama este sa citim ingredientele si sa nu cumparam daca nu e ceea ce zice eticheta/reclama.

Nu prea ma uit la TV si deci nu sunt la curent cu informatii despre campanii CSR, dar am sa raspund la cele 4 intrebari d.p.d.v. al „responsabilitatii sociale” de mai sus.

Care sunt primele 3 companii pe care le apreciezi cel mai mult pentru cum s-au implicat in societate in 2010 si de ce?
N-as putea sa dau nume, dar apreciez companiile care sunt transparente si responsabile in primul rand cu produsele/serviciile proprii. Daca mai multe firme ar actiona astfel, cazurile carora se adreseaza campaniile CSR ar fi mai putine din start. Apreciez companiile/asociatiile care desi au o activitate responsabila (nu gen tutun, alcool etc.) fac campanii CSR din convingere, nu pentru a-si spala imaginea.

In ce masura marile companii au raspuns in 2010 asteptarilor tale in privinta implicarii in societate? (te poti referi atat la ce au facut bine, cat si la ce au facut gresit sau la ce nu au facut, desi ar fi trebuit)
Cred ca aici am raspuns detaliat in introducere.

Ce asteptari ai de la companii in privinta responsabilitatii sociale pentru 2011?(te poti referi la: cauzele pe care vrei sa le sustina, modul in care ar trebui s-o faca etc.)
Mi-as dori sa se gandeasca si la consumatori, si la mediu si pe termen lung, nu numai la profituri.(rapide). Nu vreau sa fiu subiectiv, dar mi-a placut acest mod de gandire la lansarea unui nou produs.

Ce esti dispus sa faci pentru a le stimula pe companii sa fie mai responsabile in 2011?
Ce pot sa fac? Sa mediatizez ipocrizia, sa-i indemn si pe altii sa se informeze si sa nu cumpar de la cei care ne jignesc inteligenta. Cu alte cuvinte, sa am o atitudine de om informat corect.

A propos de atitudine, mi-a placut pozitia violonistului Alexandru Tomescu vis a vis de Gold Corporation. Va sa zica acolo Gold Corporation facea o campanie caritabila!!! Iar violonistul, afland cine sunt sponsorii a concertat in semn de respect pentru clujeni, dar a criticat public activitatea distructiva a companiei care incerca spalarea prin CSR. In plus a donat onorariul victimelor Gold Corporation. Asta da atitudine!

Ca sa nu inchei pesimist, am sa dau si doua exemple pozitive:

Let’s Do It Romania mi s-a parut o idee notabila, cu impact national si care ar trebui continuata.

In afara de aceasta campanie nationala, mi-a placut foarte mult o initiativa locala, in sprijinul copiilor autisti. Si nu este vorba de o mare companie care otraveste cu cianuri, nici vreo firma de alcool, tutun, carbogazoase sau alte companii care pe langa raul pe care-l fac zilnic se gandesc din cand in cand sa faca si cate un bine. Alaturi de alte organizatii non-profit, este vorba de despre o Asociatie de Dans Sportiv care, care ii invata pe tineri si nu numai frumusetea dansului. Avand in vedere ca actiunea se repeta in fiecare an mi se pare o initiativa demna de mentionat.

Ca sa trag si o concluzie, mi se cam ridica o spranceana (cum zicea cineva) cand aud despre o campanie caritabila sustinuta de unii care in viata noastra de toate zilele au o influenta regretabila. Este ca si cum Cartelul de la Medellin ar trebui aplaudat pentru ca si-a rupt din profiturile obtinute din droguri pentru a construi un spital.

Mai parafrazez o vorba care mi-a placut. Asa de tare le doare pe unele companii de ceea ce se intampla in societate, ca „li se rupe sufletul”. Si atunci organizeaza o campanie CSR. Pentru reclama. Iar reclama fiind sufletul comertului … ramane asa cum au stabilit: „li se rupe …”

Si atunci solutia ar fi ca in primul rand noi sa fim responsabili. Si nu in ultimul rand cu noi.

6 Comments

  1. Marlene

Leave a Reply