Spor(t) si sanatate, inimi tonifiate

Spor(t) si sanatate, inimi tonifiate
Luna Inimii
Organismul uman este proiectat pentru miscare, iar in lipsa miscarii… se atrofiaza. 
Exact cum se atrofiaza muschii unui picior tinut in ghips cateva luni, asa se atrofiaza orice organ „nemiscat”.

Inima bate oricum, insa in lipsa miscarii si sportului va rezulta un muschi mai slab, care face eforturi sa pompeze sangele spre celelalte organe. 
Care vor bate… pasul pe loc.

Miscarea inseamna mai multe calorii consumate, adica un risc mai mic de supra-ponderabilitate si obezitate. Asa minimizam exact unele dintre cauzele care afecteaza sanatatea inimii.

Miscare inseamna si urcatul scarilor si o plimbare (pe jos, nu cu masina), inseamna si alergare sau dans, important este sa incercam ca in fiecare zi sa facem cel putin 30 de minute de miscare. Din atatea ore sedentare 30 de minute nu inseamna mult, dar trebuie sa constientizam importanta lor si sa… incepem. Si o proba de 40 de kilometri, tot cu primul pas incepe.
Am inceput sa inteleg mai bine importanta miscarii cand am priceput ca toate organele corpului sunt interconectate si slaba functionare a unuia afecteaza tot ansamblul,  aflat intr-o miscare continua.

Ca sa exemplific sa spun ca sistemul limfatic nu are un organ asa cum este inima pentru sistemul circulator. Insa muschii gambei sunt considerati „inima” sistemului limfatic, deoarece miscarea lor determina miscarea limfei de jos in sus. Prin miscarea limfei se colecteaza toxinele din tesuturi si se elimina. Astfel spatiul intercelular este libere si celulele si tesuturile absorb mai bine oxigenul si hrana transmisa de inima, prin sangele pompat in organism.

Daca am inteles ca miscarea muschilor gambei este foarte importanta pentru organism si lucreaza in echipa cu inima, este deja un pas inainte.

Dar nu uitati urmatorul pas, adica pasul de inceput despre care spuneam mai sus.

Eu de felul meu sunt destul de sportiv, astfel incat sunt putine zilele in care fac doar 30 de minute de miscare. In „meniul” zilnic am:
  • gimnastica de dimineata, vreo 20-30 de minute
  • 3 km de mers pe jos dupa terminarea serviciului
  • diverse activitati sportive, pe care le evidentiez si pe blog: alergare, tenis de masa, tenis de camp, basket, fotbal etc.
Si pentru ca tot vorbeam despre sport si inceputuri, in 2012 mi-am propus sa alerg la un cros in Bucuresti.

Si cum nu mai alergasem din clasa a VIII-a, cand dadeam proba de rezistenta, am zis sa nu ma fac de ras la Bucuresti si am inceput sa alerg prin parc. La inceput o jumate de tura, pe urma una intreaga si tot asa pana am ajuns sa alerg natural 2,5 km, cat era proba la cros.

A fost OK la Bucuresti, dar a fost si mai OK ca am ramas cu acest obicei. In 2013 n-am mai alergat la cros, in schimb alerg in parc de cate ori pot si am alergat si in vacanta, in Thassos. De unde a plecat acest obicei sanatos? De la primul pas facut atunci cand am reinceput sa alerg.

In 2014 mi-am propus sa particip la Triathlon Challenge asa ca ma voi antrena pentru 5 km.

Nu sunt singurele „inceputuri” sportive. La Craiova avem mai mult de 1 an de cand am inceput sa strangem blogosfera in fiecare luna pentru Sport Meet.

Rezultatele miscarii se vad in fiecare an cand imi fac analizele, iar valorile EKG-ului, tensiunii arteriale si glicemiei sunt foarte bune.

Si daca septembrie este luna inimii, nu trebuie sa fim atenti la sanatatea inimii o singura luna pe an, ci in fiecare zi. Iar analizele sangelui sunte semnele care arata daca inima este sanatoasa sau nu.

In  Septembrie iti poti testa gratuit colesterolul astfel incat sa stii daca ai sau nu spor(t) la sanatatea inimii.

Spor(t) inimos!

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.