Liceenii, Fake News si Media Literacy

Mai tineti minte cand va spuneam despre inceperea proiectul IRAD in primavara? De atunci ne-am intalnit cu liceenii la Bailesti si Segarcea, dar v-am povestit doar despre trainingul cu profesorii de la Sinaia.

IRAD si liceenii de la Bailesti si Segarcea

Insa pentru mine partea cea mai interesanta a proiectului a fost sectiunea de Fake News si Media Literacy. Mi-a placut mai ales interactiunea cu liceeni si implicarea lor sincera.

IRAD la Bailesti si Segarcea

Mai intai Dragos le-a explicat activitatile principale din proiectul IRAD, “Implica-te responsabil, actioneaza si decide!”.

Dragos Cuta cu liceeni de la Bailesti

Este un proiect derulat de Asociatia Active Yourope in parteneriat cu Icelandic Human Rights Centre, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund Romania, program finantat de Islanda, Liechtenstein si Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.

Scopul proiectului este cresterea gradului de implicare civica si participare la vot in randul tinerilor, prin oferirea accesului la informatii corecte si adevarate in mediul online si prin simularea si implementarea de activitati civice, pentru dezvoltarea comunitatii locale.

Apoi, in partea de informatii corecte si adevarate din mediul online am intervenit eu.

Pentru Fake News liceeni stiau deja denumirea de stiri false, insa nu intotdeauna faceau diferenta intre acestea spam, scam sau click bait.

Daniel Botea cu liceenii la Segarcea

Competente digitale au din plin liceeni, dar tot le-am recomandat sa faca testul de literatie digitala.

Vizand capacitatea de a accesa si analiza mesajele venite din media, am continuat discutia despre stiri cu exemple recente de fake news.

Bailesti clasa X-a

Cum pandemia de covid si razboiul din Ucraina au fost perioade in care stirile false au proliferat, exemplele n-au lipsit.

cu liceenii de clasa a IX-a din Bailesti

Pasul urmator a fost sa descoperim impreuna elementele care pot demasca o stire falsa.

Cum imaginile au un impact covarsitor in mediul online, am insistat pe verificarea imaginilor care apar in stiri.

O simpla cautare cu Google Image Search poate arata daca este o imagine de actualitate sau daca este o imagine mai veche.

imaginile in stiri

Liceenii News’n’Roll

Discutia despre Fake News a facut parte dintr-o abordare mai ampla a activitatii online.

Segarcea

Am incercat sa le explic impreuna cu Dragos ca nu tot ce apare online este adevarat. Iar o postare cu multe reactii nu este neaparat un model de urmat.

Bailesti

Provocarea principala a fost sa-i facem pe liceenii din Segarcea si Bailesti sa analizeze cu mintea lor informatiile primite.

Apoi i-am rugat sa intre in rolul de a se prezenta pe ei insisi in stil de stire. Colegii de clasa trebuiau sa confirme daca este stire, daca este adevarata sau daca este o stire falsa.

liceenii din Bailesti

Cel mai greu a fost cu liceeni care ziceau ca nu stiu ce sa spuna despre ei. Cum ii rugasem sa se prezinta prin elemente care-i diferentiaza de ceilalti, partea cu „nu stiu” nu putea fi repetata de mai multi 🙂

cu liceeenii din Segarcea

Insa au fost si multi liceeni care au intrat in rol si s-au prezentat stralucit.

Segarcea

Am aflat astfel despre pasiunile lor, despre faptul ca unii deja muncesc sau ca vor sa-si transforme pasiunile in joburi.

Segarcea

Sper ca informatiile primite in sectiunea de Fake News si Media Literacy sa-i ajute mai departe pe parcursul proiectului. Mai ales ca urmeaza implicarea civica, iar aceasta se bazeaza pe multe informatii 🙂

Liceenii din Segarcea in cadrul IRAD

Profesorii lor au invatat multe metode non-formale pentru a-i implica pe liceeni. Sunt sigur ca daca se vor baza pe informatii corecte, atunci si proiectele civice vor fi de succes.

Spor implicator!

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.