Nutritie cuviincioasa, inima sanatoasa

Luna inimii
Luna Inimii
Cei care mananca multe grasimi aduc de multe ori in discutie faptul ca oamenii de la tara mancau untura pe paine, dar n-aveau probleme de sanatate. 

Asa este, dar cine tine cont si de celelalte parti ale ecuatiei si de stilul de viata care s-a schimbat drastic? La tara munca fizica  era pe primul loc si se tineau posturile mari sau cele din timpul saptamanii (detoxifierea organismului).

Multi se gandesc ca ar putea manca la fel de gras, in conditii de sedentarism. Poate si de aceea bolile cardio-vasculare se afla pe primul loc in topul deceselor la nivel mondial.

Pentru a atrage atentia asupra sanatatii inimii, in luna Septembrie si mai ales in ultima saptamana din Septembrie se sarbatoreste la nivel mondial Ziua Inimii.

Un prim semn al sanatatii inimii este mentinerea nivelului colesterolului total in limite normale si reducerea nivelului „colesterolului rau”. Alte semne bune sunt mentinerea unei valori reduse a tensiunii arteriale si mentinerea unei greutati corporale normale.

Fiind un blogger interesat de sanatate si stil de viata sanatos, am mai vorbit despre Ziua Mondiala a inimii, dar ca sa sintetizez, o inima sanatoasa este rezultatul a 3 directii cuviincioase:

  • alimentatie echilibrata,
  • miscare fizica,
  • renuntarea la excese (indiferent ca este vorba despre mancare, tutun, alcool sau stres).
M-am bucurat sa descopar campania despre bloggerii grijulii cu inima lor si a celor dragi, iar azi am sa insist pe partea de nutritie, pornind de la exemple generale si particularizand cu experiente personale.

In lume traiesc grupuri de populatie (Hunza, Bantu, numibienii, serpasii nepalezi etc.) care au o alimentatie echilibrata, fac miscare si n-au treaba cu stresul (exact cele 3 directii cuviincioase). Dar n-au treaba nici cu bolile civilizatiei (obezitate, hipertensiune, diabet sau cancer). Insa daca aceste persoane sunt „adaptate” unui stil de viata occidental, ajung in scurt timp sa faca aceleasi boli ca si occidentalii.

Revenind la experienta personala, sunt adeptul unui stil de viata sanatos, bazat pe o nutritie echilibrata si ca atare am studiat „problema” in cadrul unui curs de nutritie. Nu numai ca sunt posesorul unei diplome de tehnician nutritionist (teoria este teorie), dar si aplic in practica ceea ce am invatat la cursuri. Nu este un secret, scriu si pe blog despre aceste „bune practici” alimentare.

Miercurea fara carne nu este singura zi din saptamana in care nu mananc deloc carne. Mai este si vinerea, dar regula mea este ca 2 zile pe saptamana sa nu mananc deloc carne. Si chiar daca nu tin posturile mari, de doua ori pe an fac o detoxifiere generala a organismului, timp de 9 zile. Un fel de curatenie generala in organism, asa cum se face in casa de Paste si de Craciun.

M-am obisnuit cu mese regulate in locul „rontanelelor” ciugulite oricum, oricand si in orice cantitate, iar masa de seara este inainte de ora 19.

Micul dejun este obligatoriu (daca nu stiati, cei care sar peste micul dejun au sanse de obezitate marite cu 450%!!!) iar intervalul dulce pentru fructe si ciocolata neagra este 09:00 – 11:00, nu seara. Atentie, Romania este pe locul 3 in Europa la supraponderabilitate, dar si mai grav este faptul ca suntem pe locul 2 in Europa la obezitate infantila, ceea ce reprezinta un atac la inima generatiilor viitoare.
Sfaturi sanatoase pentru scoala si pentru toamna
Am mai invatat ca trebuie sa dam credit tututor gusturilor, adica sa includem in alimentatia zilnica si amar si iute si acru, nu numai sarat si dulce, gusturile care predomina alimentatia actuala. De asemenea fructe si legume de toate culorile, pentru a fi siguri ca avem un aport de minerale si vitamine din tot spectrul.

Am spus ca am zile in care nu mananc carne, dar si atunci cand mananc, aleg carne din surse sigure (pasari si porc de la tara, peste pescuit etc.). Nu intotdeauna avem la indemana astfel de surse, dar ca regula generala ma feresc de mezeluri si de alimente procesate.

Va spun despre aceste obiceiuri alimentare sanatoase deoarece la fiecare control medical facut anual la serviciu, EKG-ul si tensiunea arteriala arata o inima sanatoasa.

Sa trecem acum la cei dragi. Daca tensiunea arteriala ca rezultat al unei alimentatii echilibrate am testat-o la mine, in schimb legatura colesterolulului cu nutritia am vazut-o la mama mea. Are peste 65 de ani si deci o varsta la care sunt probleme cu colesterolul. Asa aratau analizele in Mai 2012, cand incerca sa tina colesterolul in frau cu medicamente.
Analize Mai
A renuntat la medicamentele pentru colesterol (cu efecte secundare si rezultate minimale) si a reusit sa-si regleze colesterolul cu ajutorul alimentatiei, tinand un regim strict la recomandarea unui medic specialist in nutritie.
Analize Iunie
Nu mai este tanara, incat sa aiba un nivel optim al colesterolului, dar de la valori alarmante a ajuns la valori mai normale in 2 luni, fara medicamente, dar cu o alimentatie stricta.
Analize Iulie
Si apropos de luna inimii, noi trebuie sa fim atenti la sanatatea inimii in fiecare zi, nu numai o luna pe an. Iar analizele sangelui si examenele cardio-vasculare sunt semnele obligatorii de care trebuie sa tinem cont.

Este Luna Inimii pentru ca in  Septembrie poti testa gratuit colesterolul astfel incat sa stii daca-ti iubesti inima sau nu. Nu uita, inima este organul care-ti arata relatia ta cu tine, asa ca iubeste-ti inima!

Spor iubitor!

7 Comments

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.