Anul trecut in Iunie ne-am bucurat de doua evenimente extraordinare la Craiova. In Duminica Rusaliilor am urmarit Alaiul Calusului Oltenesc iar la final de Iunie, in ziua de Sanziene, BanIA a imbracat IA.
In 2016 am avut ocazia sa ma bucur mai devreme, deoarece se pregateste un proiect important pentru promovarea traditiilor si a culturii autentice.
Am participat Vineri la lansarea proiectului Valorificarea culturii autentice pentru turismul transfrontalier. Este vorba despre un proiect trasfrontalier care va fi implementat de Asociatia E(quilibrum) Environment alaturi de parteneri din Bulgaria.
Gabriel Vladut a prezentat proiectul intr-un context mai larg, facand referire la alte evenimente cu care va fi conexat:
- Targul de Turism al Olteniei
- Targurile Camerei de Comert
- Targul Mesterilor Populari
- si alte evenimentele deja cunoscute ale Centrului Judetean pentru Conservarea si Promovarea culturii Traditionale din Dolj legate de traditiile doljene.
Diana Nedelcu ne-a dezvaluit apoi esenta proiectului, plecand de la observatia ca unul dintre scopuri este transformarea creatiilor populare in produse turistice.
Proiectul se va desfasura pana in August 2017 si va consta intr-o munca de documentare pe teren soldata cu realizarea unor materiale video din localitatile judetului Dolj si ale districtelro Monatana si Vidin. Vor fi realizate 7 categorii de materiale
- cantece,
- dansuri,
- mestesuguri,
- traditii,
- festivaluri,
- gastronomie,
- stil liber (care va aduna tot ceea ce n-a fost deja cuprins in sectiunile anterioare).
Materialele video vor fi promovate cu ajutorul unui website in limbile romana, bulgara si engleza, un lucru interesant fiind platforma de vot. Cele mai apreciate materiale vor fi promovate la 3 festivaluri de cultura traditionala care se vor desfasura la Craiova, Vidin si Montana.
La aceste festivaluri vor participa in jur de 150 de artisti si mestesugari din Romania si Bulgaria, selectati in urma voturilor de pe site.
Proiectul isi mai propune o sectiune de training pentru valorizarea produselor traditionale in produse turistice dar si un infotur pentru mass-media si touroperatori pentru descoperirea potentialului turistic rural, care la ora actuala este inexistent.
Avand in vedere ca la conferinta de presa au fost invitate persoane care sunt alaturi de promovarea traditiilor populare, cred ca proiectul are toate sansele sa inceapa cu dreptul.
Laura Pumnea de la Centrul Creatiei Populare Dolj ne-a povestit despre experienta in acest domeniu. A exemplificat cu Doljul in bucate, un proiect prin care mancarea spune povestea completa a locului. Laura ne-a povestit si despre obiceiuri care nu se mai tin, dar exista in mentalul colectiv al comunitatii si ar putea fi reinsufletite.
Irinel Canureci de la sectia Etnografie a Muzeului Olteniei a dat cateva exemple de colaborare cu colegii de la Vidin, exprimandu-si sprijinul pentru acest proiect si pentru gasirea unor solutii de pastrare a obiectelor traditionale impreuna cu mesterii populari.
George Obrocea, Director executiv al Directiei de Cultură si patrimoniu National Dolj le-a urat celor care implementeaza proiectul sa depaseasca faza sertarului iar rezultatele proiectului sa se vada in manifestari care in timp sa devina traditionale si semnificative pentru Craiova.
George Obrocea a vorbit si despre traditii de import dar si despre falsii „pastratori” ai traditiilor, proiectul avand nevoie de consultanti buni care sa cearna materialele. Esenta proiectului trebuie sa se vada in manifestari care sa ramana si dupa incheierea proiectului iar mediatizarea trebuie facuta si in afara Olteniei.
Gabriel Vladut a mentionat ca in aceasta faza a proiectului nu s-au hotarat inca daca festivalul de la Craiova rezultat in urma proiectului va fi un festival nou sau o sectiune intr-un festival existent si care are aceleasi obiective, dar care va fi mai puternic mediatizat si organizat la un alt nivel.
Poetul craiovean Dan Lupescu, Directorul Revistei Lamura, le-a recomandat gazdelor ca in munca de teren din Bulgaria sa ia legatura si cu comunitatile romanesti, care si-au pastrat traditiile si au nevoie de promovare si incurajare.
M-am bucurat sa fiu la lansarea proiectului alaturi de cativa colegi din blogosfera craioveana si ne-am aratat sprijinul pentru astfel de initiative, mai ales ca printre obiectivele nou infiintatei Asociatii a Bloggerilor Olteni se numara si promovarea identitatii culturale.
Eu am recunoscut de mult timp ca sunt un taran si sunt bucuros sa observ ca se doreste promovarea turismului rural si conservarea traditiilor populare.
Spor promovator!
Blogoltean verde ca prazul si natural ca Aloe Vera.
Informatia utila impartasita este remediul natural contra ignorantei