CES este acronimul pentru Cerinte Educationale Speciale, iar EduacCES este numele proiectului finantat de Fundatia Vodafone. Dupa campania de acces la educatie online in sprijinul elevilor din mediul rural, urmeaza un proiect mai nisat dedicat cerintelor educationale speciale.
Proiectul EduacCES vine in sprijinul copiilor cu nevoi speciale de educatie, fiind finantat cu 240000 lei prin programul „Connecting for Good”. Este o platforma gratuita care ajuta cadrele didactice, specialistii, logopezii si consilierii educationali. Proiectul a fost dezvoltat in parteneriat cu:
- Asociatia FDP – Protagonisti in educatie,
- Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala (CMBRAE),
- Code for Romania.
Copiii cu Cerinte Educationale Speciale (CES)
Despre anumite cerinte speciale v-am mai spus cand am cerut ajutorul bloggerilor pentru Asociatia Luminita.
De exemplu, copiii cu deficiente de vedere au nevoie de conditii speciale in timpul scolii si al examenelor. Adica in clasa trebuie sa fie in primele banci, ca sa vada bine la tabla. Acasa se folosesc tot felul de dispozitive care maresc scrisul de pe materialele uzuale. Doar asa copiii cu deficiente de vedere pot fi inclusi in invatamantul normal.
La examen, copiii pot sa beneficieze de spatiu special si de mai mult timp decat ceilalti. Legislatie exista, doar ca trebuie s-o cunoasca si directorii de scoli sau organizatorii de examene.
Am dat doar un exemplu simplu pe care-l stiam, nevoile speciale fiind dintr-un spectru mult mai mare si mai complicat.
CES se refera la copiii care au dificultati de invatare si care necesita suport special pentru depasirea acestor obstacole. Aceste dificultati pot fi incadrate in 2 mari categorii:
- dificultati fizice si senzoriale,
- dificultati legate de deficiente emotionale, comportamentale, spectrul autist etc.
O alta referire la CES are legatura cu incluziunea educationala si sociala, diferita de invatamantul special dedicat exclusiv unor categorii de copii.
Numarul de copii si tineri cu CES inregistrati oficial in Romania ajunge la 33000. Insa profesionistii din domeniu estimeaza o valoare dubla, deoarece nu toti copiii sunt diagnosticati corect.
Incadrarea corecta si adaptarea
In legatura cu incadrarea corecta, pot sa dau un exemplu personal si comic.
Cand am inceput clasa I-a, atat eu cat si sora mea stiam sa scriem si sa citim, pentru ca ne invatase bunicul la tara.
Asa ca in primele saptamani de scoala, cand ceilalti se chinuiau sa lege bastonase si liniute, noi le terminam repede. Apoi ne plimbam prin clasa sa vedem ce fac colegii 😉
Nu era hiperactivitate sau altceva, pur si simplu ne plictiseam pentru ca nivelul educatiei nu era adaptat nevoilor noastre de invatare 🙂
Dupa ce invatatoarea a chemat parintii la scoala si a inteles situatia, ne dadea si altceva de facut, asa ca ne-am potolit cu plimbarile.
Lasand gluma la o parte, numarul profesionistilor care ar putea sa-i ajute pe copiii cu CES este foarte mic. Iar cadrele didactice nu sunt suficient de pregatite pentru incluziunea scolara si sociala a copiilor cu cerinte educationale speciale.
De aceea platforma EduacCES cu resurse educationale adaptate CES reprezinta un ajutor acordat cadrelor didactice si specialistilor:
- consilieri scolari,
- logopezi,
- profesori itineranti,
- psihopedagogi.
Obiectivul pentru primele 3 luni de functionare a platformei eduacces.ro este atragerea a 1500 de experti cu cont un platforma.
Platforma EduacCES
Eduacces.ro sprijina elevii cu cerinte educationale speciale sa se integreze in scolile de masa.
Platforma pune la dispozitia utilizatorilor:
- o colectie de resurse educationale,
- faciliteaza schimbul de experienta,
- incurajeaza partajarea de continut intre membri,
- asigura obtinerea de consultanta din partea specialistilor.
Sectiunea „Resurse” a platformei permite accesul la diverse modele de materiale didactice. Se poate folosi optiunea de a filtra materialele in functie de:
- nivelul de invatare
- prescolar,
- clasa 0,
- clasele 1-2,
- clasele 3-4,
- clasele 5-8,
- liceu.
- diagnostic
- TSI,
- ADHD,
- autism,
- tulburari de comportament,
- tulburari senzoriale,
- tulburari emotionale,
- tulburari de limbaj,
- altele.
- activitate
- lucru cu elevul,
- lucru cu clasa,
- lucru cu parintii.
Sectiunea „Linkuri utile” ofera jocuri si activitati non-formale pe care specialistii le pot utiliza in adaptarea metodelor de lucru. Acestea sunt foarte importante pentru incluziunea educationala si sociala. Daca sunt alese corect, jocurile si activitatile non-formale pot permite copiilor cu CES sa se descurce la fel ca restul copiilor si sa capete incredere.
Profesionistii cu experienta in interactiunea cu copiii cu CES pot sa isi creeze cont si sa incarce un numar nelimitat de documente. Se incurajeaza schimbul de experienta si conectarea specialistilor.
Sectiunea „Discuta cu un specialist” permite utilizatorilor (parinti sau cadre didactice) sa adreseze intrebari legate de activitatile lor cu copiii.
Raspunsurile sunt furnizate prin e-mail, in decurs de 48 de ore de:
- psihologi,
- psihopedagogi,
- consilieri educationali,
- profesori de specialitate,
- terapeuti,
- voluntari,
- angajati ai Asociatiei FDP – Protagonisti in educatie si ai CMBRAE.
Spor invatator!

Blogoltean verde ca prazul si natural ca Aloe Vera.
Informatia utila impartasita este remediul natural contra ignorantei
VASILE POPA
Felicitări pt.inițiativă!
În sfârșit se acordă atenție și acestor copilași! Există legislație dar nu se pupă cu mentalitatea,practicile,cerințele scolii de masă
Nici la evaluările naționale nu se respectă/practică diferențierea
Furcile caudine ale unui sistem birocratic/păgubos fac ravagii
Trebuie ATENȚIONAȚI : ministrul de resort,inspectorii,directorii,profesorii …pentru RESPECTAREA LEGISLAȚIEI
Școlile,directorii,profesoriiși mai ales elevii sunt EVALUAȚI după PERFORMANȚE ,premii ,diplome etc.
Dacă am echivala performanța unui olimpic cu performanța reușitei unui copil cu CES ( la nivelul citirii,scrierii,socotitului etc.) am echilibra balanța criteriilor de evaluare
Daniel Botea
Sa speram ca este doar inceputul si ca incet, incet se echilibreaza balanta. Desi ar fi nevoie de rapiditatea integrarii si aici