Noutati in Thassos din editia 2023

Azi va spun cateva noutati din Thassos, dupa ce v-am descris vacanta in imagini.

Cateva noutati in Thassos: Klimateria

Ca Thassos este destinatia preferata de vara, nu mai este o noutate. Insa de fiecare data mai descoperim noutati in Thassos, adica locuri sau experiente noi.

Plaje noi n-am mai gasit, pentru ca de data asta ne-am dus la plajele mai apropiate. Cu 2 exceptii notabile: Aliki si Tripiti, care sunt un pic mai departe.

La Aliki am pescuit de fiecare data. Ceilalti din gasca au ramas pe plaja in fata Tavernei Leonidas sau au mers la sarituri in apa de pe stanci.

Aliki

La Tripiti am revenit de mai multe ori din mai multe motive sugestive, cum ar fi:

• terenul de volei,
  • Taverna Pirofani,
  • peisajul special.

Tripiti

De fiecare data cand ne intorceam ghiftuiti de la Tripiti vedeam la iesirea din Potos catre Psili Ammos o taverna plina si vesela.

Am deslusit misterul in ultima zi in Thassos, cand am dat o fuga la Klimataria. Asa se numeste taverna animata pe care o zaream seara din fuga masinii.

Klimataria - noutati in Thassos

Am decis sa mancam acolo masa de pranz in ultima zi in Thassos si pe motive de proximitate cu Potos. Din Potos ne-am facut aprovizionarea cu mancare pentru drumul de intoarcere, fructe si vinuri.

Inca nu mancasem Lamb Chops in aceasta vacanta in Thassos, asa ca asta a fost pohta ce-am pohtit. Doamna mea si-a ales Soutzoukakia, un soi de chiftele pe gratar. Ambele preparate au venit insotite de cartofi prajiti.

Monica a reusit sa manance doar o chiftea din cele 3 chiftele barosane. Eu am reusit sa mananc 2 bucati din cele 3 de Lamb Chops.

Am inteles si de ce era atata animatie la Klimataria. Portii mai mari si preturi mai mici la preparatele foarte gustoase. Ba chiar se ocupau de catering, fiind multi greci care veneau sa-si ridice bunatatile comandate.

Lamb Chops

Mi-am luat si-o bere Mythos pentru preparatul grecesc Lamb Chops. Surpriza a fost ca sticla de bere a venit insotita de 2 halbe inghetate, abia scoase de la frigider. Pai asa sa tot savurezi bere intr-o zi caniculara.

Schimbari lichide si bunatati clasice

Ca tot ziceam de Potos, sa va zic si o noutate neplacuta. Magazinul de vinuri de langa parcarea platita din centru s-a inchis. Am gasit totusi mai multe vinuri la Supermarketul Masoutis la iesirea din Potos spre Limenaria. Insa nu se compara cu magazinul specializat 🙁

In rest ne-am ospatat pe la taverne cu binecunoscutele si apreciatele:

• sun dried grill octopus
  • sun dried grill octopus,
  • ciorba de peste a la grec
  • ciorba de peste,
  • ied la protap la Theologos
  • ied la protap a la Theologos,
  • stuffed calamari
  • stuffed calamari with cheese,
  • mussels saganaki
  • mussels saganaki.

Noutati in Thassos: Kritamos Salad

Ati auzit de Kritamos Salad?

Intr-o zi cand jucam volei pe plaja Astrida am vazut 2 grecoaice care tot culegeau niste plante de pe stanca. Fetele mai curioase le-au intrebat ce fac, si grecoaicele au zis ca pregatesc o salata marina.

Crithmum Maritimum se numeste planta pe care o vazusem si eu cand ma duceam la pescuit. Se culeg funzele grase si carnoase, se spala bine si se tin in otet cateva minute.

noutati in Thassos, mancare de pe stanci

Apoi se lasa aproximativ 5 minute in apa clocotita, cat sa se inmoaie putin.

sea fennel fiert 5 minute

Se combina simplu cu lamaie si ulei de masline. Nu se pune sare, deoarece planta isi extrage sarea din atmosfera, apa sau de pe malurile stancoase ale marii. I se mai spune si Sea Fennel – Fenicul de mare.

Din „baza” spalata si fiarta am facut mai multe variante.

Pe langa ulei de masline si lamaie, eu i-am mai adaugat ceapa, condimente de branza si masline.

noutati in Thassos: salata de fenicul de mare

Iar la final si 2 sardine. Le-am nimerit in sos picant, dar cu atat mai bine. A fost cea mai apreciata combinatie a serii si a mers cu un vin alb si rece, Malagousia.

salata cu sardine picante

Cateva suprize neplacute

O surpriza neplacuta a fost ca anul asta nu s-au facut maslinele in Thassos. A fost frig in primavara, pe urma seceta, asa ca numarai maslinele pe degete. Iar alea care se zareau totusi prin pomi aratau rau, mici si pricajite.

Urmarea fireasca este ca preturile la masline si ulei de masline s-au majorat semnificativ 🙁

Nici smochinele nu erau coapte, desi prin August e perioada lor. Erau verzi si mai mici decat de obicei, nici nu-ti dadeai seama din care sunt, albe sau albastre. Din toate locurile in care gaseam smochine, intr-un singur pom am gasit unele coapte.

noutati in Thassos: putine smochine coapte

Bune si astea, ca ne-am facut pofta cu o degustare 🙂

Alte surprize neplacute au avut legatura cu drumul. Noi trecem de obicei in Bulgaria cu bacul la Bechet – Oreahovo, ca sa evitam cozile de la Calafat si serpentinele din Montana.

Inainte erau 2 bacuri, unul romanesc si altul bulgaresc, iar daca-l ratai la mustata asteptai cel mult 2 ore.

Acum situatia este asa. Romanii au vandut bacul, iar bulgarii au unul mult mai incapator. Nu se mai tine cont de programul afisat, ci pleci cand se nimereste sa vina bacul. Fiind mai mare, se pierde mai mult timp la incarcare-descarcare, plus ca nu pleaca pana nu este plin ochi.

Asa ca poti sa stai si 3-4 ore daca ai ghinionul sa ajungi primul dupa ce a plecat bacul 🙁

Nu mai zic ca daca ai de asteptat pe malul romanesc, la Bechet nici toaleta nu gasesti. Insa platesti taxa de folosire a „insfrastructurii portuare”.

Neplacuta situatia si la punctul de trecere in Grecia, vama Kulata – Promachonas.

Bulgarii au tot construit autostrazi si acum vii direct pe autostrada pana aproape de vama. Sunt sanse mai mari sa se stranga mai multi care vin in acelasi timp, iar cozile la vama se intind pe cativa kilometri.

Asa arata coada din Kulata in ziua cand am plecat noi din Grecia. Oamenii stateau de atata timp nemiscati la coada, incat iesisera din masini.

nuiemehammer

Pe sensul de iesire din Grecia nu era coada, dar la intrare se intindea de la benzinariile OMV si Luckoil pana-n vama.

In loc de concluzie

Pai sa nu-i zici de dulce lu’ #kakarlnehammer si la toata gasca lui de prefacuti? Cica sistemul e disfunctional si Europa nu mai poate sa extinda spatiul Schengen. Insa asa disfunctionali au aprobat intrarea Croatiei, ca deh, acolo se mai duc austriecii in vacanta la mare. Bleah!

#nuiemehammer

Sper sa aiba soarta fostului cancelar, care este cercetat acum de justitie. Ii urez sa nu stea dupa gratii 3 ani, cat risca fostul. Ci macar cate ore insumate au stat romanii si bulgarii la vami dupa veto-ul Austriei!

In rest noi sa fim sanatosi, ca tampiti de-astia tot gasim, fara sa-i cautam.