Sunt in plina sesiune la Masterul de Expertizare Viti-Vinicola, dar dupa un examen mi-am facut timp sa ajung la WineMark. Prima conferinta internationala pentru profesionistii vinului si marketingului s-a intamplat la Teatrul National Bucuresti pe 10 Iunie.
Am mai fost la cateva conferinte ( Webstock, Food Bloggers, SMS Biz) in diverse locatii (Marriott, Radisson Blu, Noua Sala Dalles, Arcub Gabroveni s.a.), insa nu mai fusesem la o conferinta la TNB.
Cum a fost la WineMark
Conferinta WineMark s-a desfasurat in paralel in cele 3 locatii din TNB: Sala Atelier, Sala Media si Sala Mica.
Dupa cuvantul de salut adresat participantilor de Ion Caramitru, Simona Mardale ne-a urat succes si au inceput prezentarile si dezbaterile.
Am ramas in Sala Atelier pentru prezentarea The Millenial wine lover, sustinuta de Miron Radic. L-am cunoscut la Spectacular Wine Trip dar l-am urmarit mai bine la degustarea de la Craiova. Miron stie sa mentina interesul participantilor, dar mai ales vine cu date si concluzii bine alese.
Am retinut cateva idei despre Millenials (cei nascuti in perioada 1981 – 1996):
- digital nativi,
- vor mai mult,
- isi sharuesc viata in Social Media,
- sunt curiosi si intreaba de ce, experimentand si explorand mai mult decat generatia parintilor lor.
Aceste caracteristici i-au determinat pe Millenials sa fie trenderi pentru:
- baruri,
- bauturi gen vin sau bere,
- street food.
Doua dintre trendurile impuse de Millenials in lumea vinurilor se refera la cresterea consumului de rosé-uri si sparkling wines.
Miron a incheiat prezentarea de la WineMark vorbind despre felul in care Crama Liliac se adreseaza cu mesaje si produse pentru Millenials.
Panelul a fost moderat de Oliver Bauer, care a fost si principalul „curios” la sectiunea Q&A.
Oliver a spus ca nu este Millenial, dar ca se recunoaste in multe dintre caracteristicile prezentate. Raspunsul lui Miron a fost edificator: exista si persoane de 40-50 de ani care se simt tinere 🙂
In scurta pauza dintre prezentari m-am racorit cu un prosecco de la San Marzano.
WineMark educativ cu Achim
La a doua prezentare m-am mutat in Sala Mica, pentru a-l urmari pe Laurentiu Achim. Am avut ocazia sa-l cunosc la debutul evenimentului Branzeturi cum se cuVin la Craiova si de atunci ne-am tot intalnit. Acum ne-a vorbit despre somelierul viitorului.
In opinia lui Achim, somelierul are viitor deoarece robotii nu pot face apel la inteligenta emotionala.
Un somelier trebuie sa comunice, sa deguste, sa faca pairing, sa vanda dar si sa educe. Si mai ales sa transmita incredere, deoarece a manca si a bea sunt printre cele mai intime acte umane.
De ce ne place cel mai mult mancarea mamei? Pentru ca suntem obisnuiti si avem incredere. La fel ar trebui sa fie si la restaurant, sa ai incredere, sa mananci si sa bei cu inima deschisa. De aici si pana la Marketing of Truth nu mai este decat un pas.
Achim ne-a vorbit si despre Edutainment, un concept de educational entertainment inventat in anii 70 in SUA. Concept care face inca audiente, vezi Talk Show-urile si Reality Show-urile foarte urmarite si azi.
Savor.tv este forma de edutainment pe care Achim o propune iubitorilor vinurilor, platforma adunand peste 1000 de materiale video.
Ca sa revenim la titlul panelului WineMark, Future Somm, am retinut o idee interesanta. Ca sa intelegi viitorul, te duci in trecut, intelegi ce e acolo si daca esti inovator mai pui o caramida ca sa fii in viitor.
Panelul a fost moderat de Ceza Ioan de la Vinul.ro, care a moderat si urmatoarea prezentare, sustinuta de Arina Antoce.
Dar pana atunci am avut timp sa-l salut pe Bogdan Dumitrescu si sa ma racoresc cu un vin alb de La Salina, ca sa mearga bine pastele in Grana Padano.
Despre oenologie cu Arina Antoce
Subiectul abordat de Arina Antoce a fost oenologia si pregatirea specialistilor in Romania.
Din pacate nu avem absolventi de oenologie in Romania pentru ca nu exista o forma de studiu de 5 ani in domeniu. Nici in Clasificarea Ocupatiilor din Romania nu exista aceasta calificare, desi in alte domenii se poate. De exemplu, ocupatiile de paracliser si calugar au fost introduse in COR in 2017.
La noi este vorba despre o lipsa cumulata a invatamantului si a industriei vinului.
Pentru a incepe totusi drumul spre oenologie cu acte in regula, exista master in domeniul viticol. Apoi doctorat si in final, pentru a acoperi cele 300 de credite care sunt consacrate in alte tari, se completeaza cu o specializare in strainatate. Daca faci socoteala cati ani si bani inseamna master + doctorat + specializare, iti dai seama de ce nu avem multi oenologi (d)in Romania. Ca si in alte domenii, cei care pleaca la specializari, raman de multe ori prin alte zari.
La final, doamna profesoara ne-a dat exemple despre masterul viti-vinicol de la USAMV Bucuresti si despre cum din student devii analist senzorial si degustator pasionat. A propos de degustatori, ne-a povestit si despre ADAR dar si despre cursurile de somelieri sustinute de Sergiu Nedelea.
Dupa primele 3 prezentari, am avut mai mult timp de socializare la masa de la Angelo Grasso Restaurant.
Apoi am continuat discutiile in Amfiteatrul TNB, alaturi de vinuri bune. Am baut un Malbec de la Asconi Winery, mi-am amintit de vinurile oltenesti de la Galicea Mare si Samburesti si a inceput si partea a doua a conferintei.
De la terroir in pahar
Am ramas tot in Sala Mica dar educativa, mai ales ca era vorba despre Terroir, adica subiectul urmatorului exament pe care-l aveam la master.
De data asta Cezar Ioan a prezentat si Victor Ciuperca a moderat.
Cezar Ioan a facut o scurta trecere in revista a domeniului vinului, de la primele festivaluri itinerante din 2002, la folosirea fondurilor europene din 2009.
In 2019 exista magazine specializate, sampling, festivaluri dar si nevoie acuta de educatie. Si de schimbare, pentru ca avem o legislatie de lume veche si comportament de lume noua.
Terroir inseamna identificarea zonei si de ce un vin de acolo este diferit fata de alte zone. Din pacate nu prea exista asociatii care sa promoveze vinurile specifice zonei lor, cu argumente reale din teren. Si atunci, in lipsa terroir-ului, daca toate vinurile sunt prezentate ca fresh si fructate, de ce sa nu-l luam pe cel mai ieftin?
Ce-i de facut?
Producatorii ar trebui sa fie primii care sa spuna ce-i reprezinta. Si tot ei sa se reglementeze, cu restrictii si masuri pentru cresterea calitatii.
Vazand numarul de hectare pe care sunt plantate soiuri romanesti, nu stam prea bine. In top 10 soiuri romanesti, pe langa Feteasca Regala, Feteasca Alba si Feteasca Neagra, singurul strugure din top zece este… Rosioara.
Negru de Dragasani, Novac, Zghihara, Plavaie, Francusa, Cramposie selctionata, Mustoasa de Maderat si altele care ar putea fi specifice si tipice unor zone, sunt foarte rare.
Sa fim totusi optimisti sa sa speram ca odata cu educatia tinerilor si cu trendurile demarate de Millenials, gusturile se vor indrepta si spre soiurile romanesti.
Mysterium, storytelling si VinePair
Am ales apoi sa descopar Mysteriumul storytellingului alaturi de Ioana Ardelean de la Jidvei. Este vorba despre o calatorie initiatica, acompaniata de vinuri exclusiviste. Gustul vinurilor gastronomice atrage gustul pentru povesti. Si invers 🙂
Am incheiat conferinta WineMark acolo unde am inceput, Adam Teeter de la VinePair.
Adam ne-a prezentat idei si exemple din USA, despre vinuri din toata lumea care vor sa reziste pe piata americana. Si iar am ajuns la unicitate, fiecare crama trebuie sa aiba ceva unic, cu care sa se diferentieze intr-o piata foarte concurentiala.
Adam ne-a prezentat si cateva studii de caz, ajungand tot la regiuni, istorie si personaje. Adica la Terroir-ul care trebuie transferat din teren in pahar si-n realitatea iubitorilor de vinuri.
Concluzii dupa prima editie WineMark
Mi-a placut foarte mult, am auzit multe opinii pertinente, au fost foarte multe exemple si studii de caz. Pe scurt, lucruri interesante pentru cine vrea sa invete. Vinurile au fost pentru toate gusturile iar locatia excelenta, racoroasa si cu focus luminos pe prezentatori. Nu stiu daca lor le-a fost prea cald sau daca le-a dat lumina in ochi, insa din sala s-a vazut intr-un mare fel.
Am si cateva sugestii pentru data viitoare. La cate vinuri bune au fost si cate persoane interesa(n)te, pauzele dintre prezentari au fost cam mici pentru socializare. Cred ca raportul de 3/1 prezentare/socializare ar mai trebui un pic echilibrat pentru data viitoare.
Inca un mic detaliu, am vazut multe persoane care-mi erau cunoscute de la Good Wine sau Revino, insa pe badge era doar numele. Cum la targurile de vinuri te intalnesti cu multi, numele il cam uiti.
Daca sub nume ar exista o referinta la crama sau ocupatia persoanei respective, ai sti de unde sa incepi conversatia. Nu de alta dar te intalnesti cu o persoana care-ti pare cunoscuta, dar nu stii de unde s-o iei 🙂
Badge-ul meu a fost ok, sper sa se generalizeze obiceiul si la restul participantilor.
Multumesc Simona Mardale si spor in continuare!
Hai noroc!
Blogoltean verde ca prazul si natural ca Aloe Vera.
Informatia utila impartasita este remediul natural contra ignorantei